annonse

Vaksdal Frivilligsentral på tur til Ålesund

PÅ TUR
PÅ TUR: Frivilligsentralen hadde en kjekk tur til Ålesund. (Foto: Torunn Samuelsen)

En mandag i begynnelsen av juni var vi 8 stk. fra flere steder i kommunen + sjåfør/guide som satte turen mot Ålesund.

Vi reiste fra regnvær og hadde litt forskjellig vær oppover kysten. Vi skulle i dag kjøre til Spjelkavik, for der var hotellet som vi skulle bo på i noen dager.

Planen var å kjøre om Strynefjell, men dette satte veiforholdene en stopper for. Derfor kjørte vi via Nordfjordeid og hadde en god stopp inkl. middag der. Vi tok ferjer mellom Anda og Lote samt ferja over til Solavågen.

Omsider utpå kvelden ankom vi hotell Best Western – vi ble tatt godt imot og vi fikk servert en god kvelds etter at bagasjen våres var innlosjert på rommene.

Atlanterhavsveien

Dag 2 var vi tidlig på igjen, for denne dagen skulle vi kjøre Atlanterhavsveien. Overskyet var det, men hva gjør vel det, når man har et så koselig reisefølge med seg?

Vi kom oss over til Molde og fikk sett litt av rosebyen før vi kjørte videre oppover. Atlanterhavsveien var en opplevelse for alle sammen, mange gode bilder ble tatt der og softisen var også god.

Deretter kjørte vi kystvegen forbi Hustadvika på vei ned til Bud. Da møtte vi også på regnværet. Men hva gjør vel det, når man er vestlending. Her kjøpte vi alle sammen middag, enten i form av kun fiskesuppe (den kan anbefales på det sterkeste) og noen bestilte seg fiskebuffé. Også dette var kjempegodt.

Deretter reiste vi ned til Molde sentrum og vi fikk en liten fristund her før vi tok ferja over til Vestnes.

Ålesund

Dag 3 var vi også tidlig på, og denne dagen hadde vi skikkelig sommervær og vi skulle nå inn til Ålesund by og opp på fjellet Aksla.

Vi hadde bestemt oss for at vi skulle ta turisttoget oppover, dette for å få med oss historien om Ålesund. Da det var vår tur oppover fjellskråningen var det en opplevelse å komme helt til topps. På turen fikk vi høre om blant annet brannen i Ålesund og om boligblokka som raste sammen for noen år tilbake. Vi ble også guidet rundt i sentrum og fikk sett mye av jugendstilen som er tydelig i Ålesund.

Etter nesten 1 1/2 time var turen over og da fristet det med litt middag igjen, og denne gangen satte vi oss ned på cruisebåthavna og spiste deilig mat, mens vi så på alle cruiseturistene som gikk ut og inn av båten denne nydelige dagen.

På hjemvei

Dag 4 var det på tide og finne veien tilbake til Vaksdal. Men vi må si at vi ikke kjørte strake veien hjem, vi hadde mange timer i bilen. Første etappe var ferja Linge–Eidsdal før vi kjørte opp Ørnevegen og ned til Geiranger med alle de svingene disse hadde og vi var langt fra alene på veien. Vi stampet i kø i mange kilometer. Turistbåter lå det også inne, derfor var det mange turister i Geiranger denne dagen. Men vi tok oss tid til fotostopp også i skoddehavet.

Vi tok en avstikker til Geiranger Skywalk–Dalsnibba som ligger 1500 meter over havet. Dette er Europas høyeste fjordutsikt fra veien. Her opp regna det og det blåste det, men vi fikk tatt de bildene vi ville ha og handlet de suvenirene som vi syns vi måtte ha.

Deretter gikk turen nedover ytterligere svinger og nå kjørte vi helt til Loen. Der hadde vi på nytt middagstopp. Siden det regnet godt, ble vi enige om at vi tar strake veien via Førde og ferje fra Lavik til Oppedal og videre til Stamnes, Dale og Vaksdal.

Undertegnede takker dere alle for en kjempetur. Neste Norgestur vil gå til Arendal i media juni 2018. Men frivilligsentralen skal arrangere flere utflukter både i inn- og utland før den tid. Så vil du vite mer, kontakt oss.

Torunn Samuelsen

(sjåfør/guide)

Klikk for å se kommentarar ()

Her kan du fritt koma med synspunkt og informasjon. Me krev fullt namn. Då vert det meir interessant for andre å lesa det du skriv. Trakassering, trugslar, hatske meldingar eller reklame vert ikkje akseptert på vaksdalposten.no. Falske profilar vert utestengde. Ver sakleg og vis respekt når du kommenterer.